פלטפורמות המדיה החברתית ספגו בשנים האחרונות ביקורות רבות על כך שהן מהוות קרקע פורייה ומאפשרות הצהרות מכפישות ברשת.
בין אם ההכפשות לובשות צורה של ציוצים, סרטונים, ביקורות או תגובות, להערות משמיצות יכולה
להיות השפעה מזיקה מהותית על חייו האישיים של אדם ועל הקריירה שלו.
במקרה של ארגון, אמירות מכפישות עלולות לגרום לנזק כספי ניכר, דבר שעלול לסכן גם את העובדים.
”לשון הרע” ייחשב כל דבר, שפרסומו עלול להשפיל אדם בעיני הבריות, או לעשותו מטרה לשנאה,
לבוז או ללעג מצדן, או לפגוע באדם במשרתו, בעסקו, במשלח-ידו או במקצועו, או לבזותו בשל גזעו,
מוצאו, דתו, מקום מגוריו, מינו, נטייתו המינית או מוגבלותו.
במידה ודברים אלו נאמרו במהלך 7 השנים האחרונות, ייתכן שניתן יהיה להגיש תביעה לפי חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 (להלן: "חוק איסור לשון הרע").
האם כמות קהל הקוראים שנחשף להכפשות קובע?
בעוד שקהל קוראים גדול יותר של אמירה מכפישה הוא בעל פוטנציאל נזק גדול יותר, כמות הנחשפים לתוכן אינו קובע באופן מוחלט את חומרת לשון הרע. לדוגמה, אמירה מכפישה הנאמרת בקבוצת פייסבוק פרטית למספר מצומצם אך רלוונטי של אנשים
עלולה להזיק לאדם באותה מידה כמו אמירה שנאמרה בפורום ציבורי המפרסמת לקהל גדול יותר אך
פחות רלוונטי.
מה ניתן לעשות בנוגע לאמירה מכפישה באינטרנט?
לפני הגשת התביעה, הצעד הראשון הוא בדרך כלל לפנות למפרסם ההודעה המכפישה, לדרוש את הסרתה בנוסף להתנצלות, הבהרה ולעיתים אף פיצוי כספי. במידה ומפרסם ההודעה בוחר להתעלם, ייתכן ויהיה צורך לפתוח בהליכים בבית המשפט, לבקש פיצויים בגין עוגמת הנפש, כולל צו מניעה למניעת הישנות של האמירה המכפישה.
בנוסף, לאתרי אינטרנט ולפלטפורמות מדיה חברתית, יש קווים מנחים האוסרים על לשון הרע, ולכן
בשלב מוקדם ייתכן שניתן יהיה לפנות לפלטפורמה הרלוונטית ולבקש להסיר את האמירה בעילה של
הפרת המדיניות.
בנוסף, ייתכן שיועיל גם לשקול פעולות משפטיות נוספות או חלופיות, כולל שימוש לרעה במידע
פרטי, הפרת אמון ו / או תביעה להגנת מידע, בהתאם לעובדות שבתיק.
האם יש הגנה לתביעת לשון הרע?
הגנה מלאה לתביעת לשון הרע היא הגנה של "אמת דיברתי"; עם זאת, הנטל להוכיח זאת, הוא על הנתבע (הצד המואשם בלשון הרע) דבר שיכול להיות מאתגר, אם לא מודבר באמת מוחלטת. אם, כאמור, לא ניתן להוכיח את אמיתות ההצהרה, עשויה לעמוד לנתבע הגנת "דעה כנה"; עם זאת, היא כפופה למספר תנאים חשובים ועל כן מומלץ לבחון באמצעות עורך-דין, האם זו הגנה טובה למקרה האישי שלכם.
ישנן הגנות נוספות, שעשויות להיות זמינות בתביעת לשון הרע, והשאלה אם הן חלות, תלויה בעובדות של כל מקרה לגופו.
אילו צעדים ראשוניים יש לנקוט עם גילוי אמירה מכפישה באינטרנט? 1. ברגע שנחשפת לתוכן, חשוב מאוד קודם כל לשמר ולתעד את הראיות.
בימינו, כמעט בכל פלטפורמה חברתית, ניתן למחוק או לערוך פוסטים במהירות ולכן חשוב לתעד צילומי מסך, תוך ציון השעה והתאריך של כל ההצהרות המכפישות.
זו יכולה להיות ראיה מכרעת, במקרה שהתיק מגיע לפתחו של בית המשפט.
2. מומלץ שלא ליצור קשר עם מפרסם ההודעה המכפישה עד לשמירת הראיות הרלוונטיות ולקבלת הייעוץ המשפטי.
כיום, כידוע, חלק ניכר מן השיחות מוקלטות ומתועדות. לכן, כל עוד לא ברור לך לגמרי מה הדבר הנכון להגיד, כל התבטאות עלולה לפגוע בתביעה הפוטנציאלית ובתוך-כך לפגום בניהול ההליך בצורה מיטבית בהמשך.
3. פנו לייעוץ משפטי ללא דיחוי.
בימינו ההכפשות ברשת עלולות לצאת במהרה משליטה, ולכן הנזק הראשוני מאמירה מכפישה יכול לגדול באופן אקספוננציאלי על פני פרק זמן קצר, מה שמצריך גיבוש אסטרטגיה משפטית ללא דיחוי.
לפרסומם של דברי לשון הרע יש פוטנציאל גרימת נזק עצום. ככל שהפרסום נמשך, ממשיך הנזק, מצטבר וגדל. האיזון בין זכותו של אדם לשם טוב ולכבוד לבין הזכות של חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת הוא עדין, ויש להכיר היטב את החוק ואת החסיונות וההגנות, שהוא מעמיד למפרסם.
לכן חשוב לפנות אל עורך דין המתמחה בנושא של לשון הרע.
לקבלת ייעוץ משפטי צרו קשר